Monday, September 5, 2011

celoteh nana ^^

Bismillahirrahmanirrahim..

alhamdulillah..
esok nana akan berangkat ke usim.. moga-moga segalanya dipermudahkan.. setelah berbulan-bulan nana menghabiskan masa dirumah bersama keluarga, terasa sayu pula untuk meninggalkan keluarga tercinta.. tapi apakan daya, perjuangan perlu diteruskan.. walaupun dekat, tetap terasa bahang kerinduan gurauan adik-adik.. bebelan emak.. kebengisan ayah.. semua memberi kenangan manis.. cehwah! macam lh nk p oversea.. haha.. apabila sudah bergelar mahasiswi, sikap pun perlu lah diubah.. become mactured! haha.. thanks mak, abah! tanpa doa mak abah, along tidak akan  sampai ke tahap ini.. i luv u all so much!! buat adik-adik.. along tegur, marah-marah bukan untuk suka-suka.. tapi sekadar ingatan bersama.. amboi, along dah masuk kampus ney, suke la korang ek! huh! anyway.. angah, alang, ateh, adik.. along tetap sayang korang sume.. wawawawaa... rse nk nangis la pla~ huk3. :'(


for my future, nana ingin kejar cita-cita.. gapai segala ilmu yang ada.. semua ilmu dalam dunia ini milik ALLAH! so, start from now.. belajar sungguh-sungguh kerana ALLAH.. don't play-play anymore!! hehe.. hijrah itu perlu untuk masa depan.. akhir kalam, semoga nana terus sukses dan cekal dalam meniti mehnah-mehnah mendatang..


Ibnu Sina, ilmuwan Muslim:
"Jika ditanya kepadaku tentang alam remaja, nescaya aku akan berkata: tiada kehidupan yang lebih singkat daripada menerima ilmu yang luas."

"Ya Allah, berikanlah kepadaku manfaat atas segala yang Engkau ajarkan, dan ajarkanlah kepadaku apa yang memberi manfaat dan tambahkanlah ilmuku, syukur kepadaMu atas segala perkara, aku memohon perlindunganMu daripada keadaan ahli neraka."

(Riwayat at-Tirmizi)

wallahua'alam..




Thursday, August 4, 2011

kumengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna


"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan bagi kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan bagi orang-orang sebelummu, agar kamu bertakwa."
(al-Baqarah: 183)

ayat quran diatas menunjukkan wajib kita berpuasa dibulan ramadan kerana berpuasa itu termasuk dalam rukun islam kita yang ketiga. perlu diingat, sambil kita berpuasa, sambil itu kita menjaga akhlak dalam berpuasa. barulah terasa kenikmatan kita berlapar dan dahaga tanpa sia-sia.

actually,during ramadan we have to keep our manners! between the rules we must follow during ramadan are:

# jaga lidah dan percakapan daripada berdusta
# pelihara mata dan telinga daripada melihat dan mendengar perkara yang sia-sia
# mengawal perut daripada makan  makanan yang haram dan syubhah
# menjaga seluruh anggota badan daripada melakukan maksiat
# jangan perbanyakkan tidur di siang hari
# bersederhana ketika berbuka puasa
# tidak menyibukkan diri dengan urusan duniawi bahkan sibuk memperbanyakkan amal ibadah
# mengamalkan sunnah nabi seperti mempercepatkan berbuka dan melambatkan sahur
# menyediakan makanan berbuka kepada orang yang berpuasa
# memenuhi amalan sunat di malam hari
# memperbanyakkan zikir dan membaca al-quran
# sabar dalam berlapar dan dahaga

moga-moga kita istiqomah dalam melakukan perkara-perkara di atas!


"Diriwayatkan dari Sahl bin Saad r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya di dalam syurga itu terdapat pintu yang dinamakan Ar-Rayyan. orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu tersebut pada hari kiamat kelak. tidak boleh seorangpun masuk kecuali mereka. kelak akan ada pengumuman: Di manakah orang-orang yang berpuasa? lalu mereka berduyun-duyun masuk melalui pintu tersebut. setelah orang yang terakhir dari mereka telah masuk, pintu tadi ditutup kembali. tiada lagi orang lain yang akan memasukinya."
(Bukhari-Muslim)

~wallahua'alam~

Wednesday, August 3, 2011

jaga adab dalam bersahur


"Diriwayatkan daripada Anas r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda : hendaklah kamu bersahur kerana dalam bersahur itu ada keberkatannya" (Bukhari-Muslim)

hadis diatas ada menyebut berkenaan dengan keberkatan dalam bersahur. subhanallah, rugilah bagi sesiapa yang tidak merebut peluang sebegini kerana bersahur itu juga sunnah nabi. tiba-tiba ana teringat suatu cerita yang secara tidak langsung boleh bagi pengajaran kepada kita semua. sebuah keluarga bahagia sedang bersiap-siap untuk menyediakan juadah bersahur. masing-masing sibuk memanaskan lauk pauk yang terlalu banyak. semuanya lauk lebihan berbuka. setelah itu,terhidanglah berbagai jenis lauk pauk di atas meja. sedang membaca doa makan, tiba-tiba azan berkumandang menandakan masuknya waktu solat subuh. masing-masing terkedu kerana tidak sempat menjamah walaupun sesuap nasi. salah seorang anak mereka pun berkata: "aik, iman baru nak  sahur..dah kene bukak pose..". dengan serta merta semuanya tergelak mendengar celoteh tersebut..hehehe. antara the moral story yang kita boleh dapat dalam cerita pendek ini adalah medium eat in sahur.. supaya kita dapat mengekalkan keberkatan dalam bersahur itu sendiri. biarlah sedikit daripada banyak yang melalaikan kita..
Sabda Rasulullah s.a.w: "makanan sahur semuanya bernilai berkat, maka jangan kalian tinggalkan sekalipun hanya dengan seteguk air. Allah dan para malaikat mengucapkan salam kepada orang-orang yang makan sahur." (hadis riwayat Ahmad)


sesudah bersahur, janganlah pula kita merapatkan kelopak mata..apalah salahnya kita membuat ibadah sunat sementara menunggu waktu solat.. apatah lagi di bulan ramadhan sebegini. melimpah limpah ganjaran pahala yang ditawarkan. dengan berpuasa itu sendiri boleh menghindarkan kita dari api neraka..

"Diriwayatkan dari Abu Said al-Khudri r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: setiap hamba yang berpuasa di jalan Allah, Allah akan menjauhkannya dari api Neraka sejauh perjalanan tujuh puluh tahun." (Bukhari-Muslim)

subhanallah... oleh itu, marilah kita sama-sama memeriahkan lagi ramadan al-mubarak ini dengan ibadah yang tidak putus-putus agar ramadan kali ini lebih bermakna daripada tahun-tahun sebelumnya!! haja-haja fighting!!(berusaha) 
hehehe..

**wallahua'alam**

Sunday, July 31, 2011

**we love u ramadhan**


we love you ramadan
we miss you ramadan
we love you ramadan
we miss you ramadan

ramadan is the month of mercy
ramadan is the month of fasting
ramadan is the month of giving
and helping those in need

ramadan is the month of the quran
the month in which it first game down
the prophet muhammad in year 610
a guide for all mankind

ramadan..
for fasting
for giving
for praying
be patient
forgiving
and feeding
ramadan..
we love you
oh,ramadan..

ramadan is the month of patience
ramadan is the month of sacrifice
ramadan is the month of praying
in the mosque for taraweh

ramadan is suchs fruitful month
for gaining lots of hasanat
the devils are chained and jahannam is locked
for all of ramadan

we dont eat food,no!
we dont lose our temper,no!
we dont drink anything,no!
we dont sleep all day,no!

we read quran,yes!
we pray a lot,yes!
we help the poor,yes!
increase our faith,yes!

we love you ramadan
we miss you ramadan
we love you ramadan
we miss you ramadan

ramadan kareem: zaky&friends

**salam ramadhan al mubarak dri nana  buat shbt2!! may ALLAH bless u all!! (^___^) 

Thursday, July 28, 2011

setiap sedutan membawa padah!!!



(KENYATAAN 1)
SEJARAH TERCIPTANYA ROKOK!!!
Rasulullah SAW pernah bersabda (maksudnya) : “Kelak akan datang kaum-kaum di akhir zaman, mereka suka menyedut asap tembakau dan mereka berkata: Kami adalah umat Muhammad padahal mereka bukan umat ku dan aku juga tidak menganggap mereka sebagai umat ku, bahkan mereka adalah orang yang celaka”
Abu Hurairah R.A yang mendengar sabda tersebut bertanya: “Bagaimana sejarah tembakau itu tumbuh wahai Rasulullah?”
Sabda Rasulullah SAW : “ Sesungguhnya setelah Allah menciptakan Adam dan memerintahkan para malaikat untuk sujud (tanda penghormatan) kepada Adam, seluruh malaikat kemudian sujud kepadanya kecuali iblis. Dia enggan, sombong dan termasuk orang-orang yang kafir. Allah bertanya kepada iblis : Wahai iblis apa yang menyebabkan kamu tidak mahu sujud ketika Aku memerintahkan mu? Kata iblis : Aku lebih baik darinya, aku tercipta dari api sedangkan ia dari tanah. Allah berfirman: Keluarlah engkau dari syurga, sesungguhnya engkau terkutuk dan engkau dilaknat hingga akhir. Iblis keluar dalam ketakutan hingga terkencing-kencing. Dari titisan kencing iblis itulah tumbuh sejenis tumbuhan yang dinamakan pokok tembakau.”
Nabi bersabda lagi : “Allah memasukkan mereka ke dalam neraka dan sesungguhnya tembakau adalah tanaman yang keji”
(Saya petik maksud hadis ini dari buku ‘HARAM MEROKOK’ oleh Adil Akhyar muka surat 12)

(KENYATAAN 2)
Dikatakan pada masa lampau doktor yahudi pernah membedah seorang lelaki penagih rokok. Mereka dapati daging dan ototnya mengerut kehitaman, sum-sum tulangnya hitam pekat. Jantungnya seperti karang laut berlubang dan berongga yang mengering. Hatinya pula terbakar seperti dipanggang api. Sejak itulah doktor yahudi melarang penggunaan rokok. Sebaiknya mereka memerintahkan menjualnya ke negara2 muslim. Dari sinilah para ulama mengungkapkan pengharaman rokok kerana ihtiyath (berhati2 dalam mengambil hukum)


Jadi, nak dipendekkan cerita, kebanyakan masyarakat kita sedar mengenai akan bahayanya rokok kepada kesihatan kita, namun begitu, bilangan orang yang betul-betul mampu berhenti amatlah sedikit. Dan jika kita lihat, semakin ramai yang merokok. Lagi-lagi budak-budak sekolah dikawasan kampung, pekan, mahupun bandar.

Pihak kerajaan dah melancarkan kempen tak nak merokok, malah meletakkan gambar-gambar penyakit yang disebabkan gejala merokok, tetapi impak nya? Lihatlah Sendiri. Jika isu harga naik,contohnya harga minyak, tepung, gula dsb habis kecoh, namun jika harga rokok naik? Anda lihat sendiri...........

Kalau anda pergi ke pasar malam, ada sesetengah menjual kotak rokok yang canggih, style lagi elegen untuk menggantikan kotak-kotak rokok ini. Ada yang ada lighter, lampu dsb..... Katanya, sejuk mata memandang dari melihat gambar-gambar ni.... hurm... macam-macam.....

Isu rokok ini seperti tiada penghujungnya. KITA SEDANG KALAH secara mentalitinya. Aku pernah melihat satu video dimana Mat Rempit dimana dia mengalami kemalangan. Mulutnya mengucapkan perkataan Rokok..... Rokok....Rokok....... Bayangkan sendiri. Dimanakah ucapan Allah? Rokok yang dicari? Jika Mati?.........................

Isu rokok ni juga boleh menjadi sensitif kepada sesetengah golongan. Lebih-lebih lagi kepada golongan yang berumur. Sukar untuk menghentikan amalan mereka ini. Merokok sudah menjadi satu kebiasaan, kewajipan, dsb. Tidak Sah jika selepas makan tidak dijamu dengan rokok.

Marilah sama-sama kita memikirkan cara yang terbaik untuk menghapuskan Gejala Merokok ini. Sayangi islam, Sayangilah nyawa anda... Sekian......

si comel~~ pus pus pus ^_-



Diceritakan pada suatu kisah, Nabi Muhammad SAW memiliki seekor kucing yang diberi nama Mueeza. Di suatu saat, semasa baginda hendak mengambil jubahnya, di temuinya Mueeza sedang tidur diatas jubahnya. Untuk tidak mengganggu haiwan kesayangannya itu, baginda pun menolak perlahan-lahan tangan Mueeza dari jubahnya. Ketika baginda kembali ke rumah, Muezza terbangun dan menunduk kepada baginda. Sebagai balasan, nabi menyatakan kasih sayangnya dengan mengulas secara lembut ke badan Mueeza. Setiap kali baginda menerima tetamu di rumah, baginda selalu memangku Mueeza Di pahanya. Salah satu sifat Mueeza yang baginda suka ialah, ia selalu mengiau ketika mendengar azan seolah-olah menyahut suara azan. Baginda juga berpesan kepada para sahabat agar menyayangi kucing peliharaan seperti menyanyangi keluarga sendiri. Hukuman bagi mereka yang menyakiti haiwan ini adalah sangat berat.Di dalam sebuah hadis shahih Al bukhori, dikisahkan tentang seorang wanita yang tidak pernah memberi makan kepada kucingnya dan tidak pula melepaskan kucingnya untuk mencari makan sendiri. Justeru, Nabi Muhammad SAW pun menjelaskan bahawa hukuman bagi wanita ini adalah seksa api neraka. ( Bagaimana pula kepada mereka yang membunuh kucing ? Sudah terang lagi bersuluh ) Baginda menekankan di beberapa hadis bahawa kucing itu tidak najis bahkan diperbolehkan untuk berwudhu' menggunakan air bekas minuman kucing kerana dianggap suci. Kenapa Rasulullah SAW yang tidak boleh membaca berani mengatakan bahwa kucing suci, tidak najis? Lalu, bagaimana Nabi mengetahui kalau pada badan kucing tidak terdapat najis? Keistimewaan Kucing: Kucing begitu manja dengan tuannya berbagai terlatahnya bagai kanak-kanak kecil bermain melompat bersembunyi lihat sahaja telatah gambar di sebelah akal nakal kan..hehehe...mata merenung tajam namun pada sudut hatinya mahu di berikan perhatian.... Pada kulit kucing terdapat otot yang berfungsi untuk mencegah unsur-unsur bakteria. Otot kucing itu juga dapat menyesuaikan dirinya dengan sentuhan otot manusia. Permukaan lidah kucing ditutupi dengan pelbagai ketulan kecil, ketulan ini mempunyai permukaan yang tidak rata seperti kikir atau gergaji. Ia sangat berguna untuk membersihkan kulitnya dari segala kotoran. Selain itu, cuba anda perhatikan ketika ia minum, tidak ada setitis air pun yang jatuh daripada lidahnya. Ia juga merupakan alat pembersih dimana permukaannya yang kasar boleh membuang bulu-bulu mati dan membersihkan bulu-bulu yang tersisa di badannya. MasyaAllah begitu mulia akhalak Rasulullah biar pun terhadap binatang bahkan lagi bagitu luhur hati utusan Allah ini..Cuba kita renungkan sejenak kerna itulah ramai yang tertarik pada keseluruhan peribadi baginda..sedangkan binatang begitu sayang akan baginda lebih-lebih manusia yang di berikan akal fikiran untuk menilai setiap tutur kata dan suruhannya semua kearah kebaikan untuk umatnya yang paling baginda sayang.. wallahua'alam. 

sumber: perkongsian dr shbt fatin nabila

Wednesday, July 27, 2011

posto! posto!

alhamdulillah..

sampai jugak surat tawaranku hari ney..rse epy sgt wlupn dah tau dah.hehehe.ana dpt tawaran ke universiti sains islam malaysia.kat nilai tuu.alhamdulillah,dkt je..xde lh terbang duit ana nk blik kampus t.tiap2 mggu ley blik rumah.hehehe..9 sept ana bergelar mahasiswi dlm pengajian sarjana muda da'wah dan pengurusan islam..subjek yg ana mnat tuu..hehehe.alhamdulillah.

anyway skrg ney ana nga pning pale lorh..ingt kn tggl msuk kampus ja.rpe2 nye kne urus kn mcm2 beb.huhuhu.nk xnk ana kne jgk settle kn sblum bln september!mudah mudahan d permudah kn sgle nye..^^ sblum nk blik kampus ney,mcm2 pla kne bli..byk nk pki duit..adoyai.brg2 keperluan ag bgai..hmmm..msuk kampus ney ana kne jgk saving!clap ari bln mam mknn sgera la ana.hehehe..

the most important..in the same time,ana rndu dgn shbt2 ana!terutama shbt2 yg akn menerus kn perjuangn d bumi mesir..ana pasti akn rndu ciuman,pelukan,senda gurau mrk!!!however,ana akur.."stiap pertemuan pasti ada perpisahan" until now,ana pegang this words ---> FRIENDS are someone who knows all about you and still loves you <---

nana top friend**

:: husna ::
:: maryam nabila ::
:: syuhaida ::
:: zaleha ::
:: farahana ::
:: ain ::
:: fatin nabila ::
:: syafiqah ::
:: anis ::
:: zafreena ::
:: hawa ::
:: mursydah ::

.. our friendship is tighter ..


Saturday, July 16, 2011

Nisfu Syaaban malam pengampunan ...

Assalamualikum dan salam 1Dunia, tersentuh sungguh apabila membaca entri Ustaz Rahim bertajuk Nisfu Syaaban dan menyedarkan aku yang kekadang terlalu sibuk dengan duniawiSyaaban terus berlalu dan tanpa kita sedari Ramadhan kian dekat tetapi belum pasti samada kita mampu bersama dengan Ramadhan yang mulia. Tarikh 15 Syaaban selalu menjadi ingatan sebagai tarikh malam Nisfu Syaaban yang malamnya ada banyak kelebihannya.

Antara petikan dari blog Ustaz Rahim :
Hadis yang boleh dipegang dalam masalah Nisfu Syaaban ialah:
Allah melihat kepada hamba-hamba-Nya pada malam Nisfu Syaaban, maka Dia ampuni semua hamba-hamba-Nya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci).” [Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain].
Adapun amalan membaca Yasin sebanyak 3x pada malam tersebut sebenarnya adalah TIDAK WARID ( tiada sandaran  ) dari Al Quran dan Hadis Rasulullah SAW. Namun…tidak salah kita nak membaca Yasin pada malam tersebut.Yang salahnya ialah kefahaman sebahagian orang melayu yang meletakkan kepercayaan bahawa MESTI BACA YASIN 3x. Itulah yang salah.
munajat Nisfu Syaaban malam pengampunan
Berikut ada kitaran semula entri Nisfu Syaaban aku yg lepas :
Dari Abu Hurairah r.a : Nabi saw bersabda : “Telah datang kepadaku Jibrail pada malam nisfu Syaaban dan dia berkata : “Ya Muhammad, pada malam ini pintu-pintu langit dan pintu-pintulah rahmat dibuka. Maka berdirilah dan kerjakan solat lalu angkatlah kedua tanganmu ke langit”. Kata saya : Hai Jibrail, apakah erti malam ini?” Dia menjawab : “Pada malam ini telah dibuka 300 pintu rahmat, maka Allah swtmengampuni orang-orang yang tidak mensyerikatkan Allah dengan sesuatupun, kecuali para ahli sihir, dukun, orang yang suka bermusuhan, peminum khamar, orang yang berbuat zina, pemakan riba, orang yang derhaka kepada kedua orang tua, orang yang suka mengadu domba dan orang yang memutuskan tali persaudaraan, maka sesungguhnya mereka itu tidak akan diampuni sehingga mereka bertaubat dan tidak mengulangi.” (Zubdathul Wa’izhin)
Diriwayatkan, bahawa Nabi saw bersabda : “Barangsiapa berpuasa tiga dari permulaan Syaaban dan tiga hari di pertengahan Syaaban dan tiga hari di akhir Syaaban, maka Allah swt mencatat untuknya, pahala seperti pahala 70 Nabi, dan seperti orang-orang yang beribadah kepada Allah swt selama 70 tahun dan apabila dia mati di tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid.
Nabi saw bersabda : “Barangsiapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertaqwa kepada Allah dan berbuat ketaatan kepada-Nya serta menahan diri dari segala perbuatan maksiat, maka Allah swt mengampuni semua dosanya danmenyelamatkannya di dalam satu tahun itu dari segala macam bencana dan dari macam-macam penyakit.”
Jadi mari sama-sama kita ikut nasihat Ustaz Rahim : marilah kita mengambil kesempatan kelebihan bulan Syaaban khususnya pada malam tersebut untuk membanyakkan amalan. Bertahajjud,membaca Al Quran,berzikir,memberi sedekah dan sebagainya.Sebenarnya kita digalakkan berdoa apa sahaja pada perkara-perkara yang baik pada malam tersebut.
wallahualam~

sumber:
http://denaihati.com/nisfu-syaaban-malam-pengampunan


Thursday, July 14, 2011

..4 diva sekawan..

(isnin-khamis tv3)

ANNISSA program tv3,samarinda..my mom mnat gle cter ney.aq bse2 ja.ble tgok lme2,best la pla.tiap mlm sggup tdo kul 11 lbih.smata-mata nk tgok cter ney.haha.aq da fall in luv ngn jln citer dye.hehe.at least,many lesson we can get from this story.aq ske watak anna.anna yg dilakon kn oleh fiza elite seorng yg penyayang.anna syg gle kt shbt2 dye.trharu aq..uh,mls nk cter pnjg..kt bwh ney de sinopsisnye..

ANNISSA mengisahkan Anna (Fiza Elite), Balkis (Rozita Che Wan), Sara (Aida Aris) dan Shila (Faradhiya) berkongsi minat yang sama iaitu masing-masing berminat dalam dunia fesyen dan mahu memulakan perniagaan sendiri, Maka, mereka telah membina empayar perniagaan, Annissa Corporation.

Memasuki tahun yang kelima, Annissa Corporation telah mengukuhkan kedudukannya di industri fesyen. Namun, kehidupan peribadi mula tercalar. Anna mengesyaki suaminya, Farid (Zamarul Hisyam) telah memadukannya. Walaupun Farid menafikan sangkaan Anna tetapi Anna tetap cuba menyiasat siapakah isteri kedua tersebut.

Balkis ialah sahabat yang paling dipercayai dan disayangi oleh Anna. Namun, Balkis telah mengkhianati Anna dengan mengahwini Farid secara senyap-senyap. Mereka pandai menyimpan rahsia dan menjadikan Kamal (Eizlan Yusof) sebagai kekasih Balkis, Kamal meninggalkan Balkis apabila Balkis memintanya untuk pura-pura menjadi suaminya selepas mengandung. Maka, Balkis mengupah Imran untuk menyamar sebagai suami.

Sara mengambil keputusan untuk menarik diri daripada Annissa Corporation dan menjauhi diri daripada kawan-kawannya setelah disahkan menghidap barah peringkat ketiga. Sikap Sara yang banyak berahsia telah menimbulkan syak wasangka Anna. Balkis hanya mendiamkan diri. Shila turut memusuhi Sara kerana bersimpati dengan Anna. Apabila Kamal mengahwini Sara, barulah Anna menyedari diri telah mempersalahkan Sara selama ini.

Walaupun akhirnya Shila dapat menghidu hubungan sebenar Balkis dan Farid tetapi dia tidak sanggup memberitahu Anna dan terus diselubungi rasa bersalah. Bagaimana Anna berdepan dengan pengkhianatan sahabat karib yang ibarat adik beradik kepadanya?


trus kn menonton rncangn ini hingga ke akhr episod..  ^_^



*bosan sbnrnye.xtau nk tlis pe.tbe2 tringat pla cter ney.tu yg over ckit.hehehe.

annyeong!! ^^

Tuesday, July 5, 2011

~kisah suami isteri~


Sepasang kekasih sedang asyik memadu asmara di tepi sebuah tasik, sambil berbual-bual mesra...

Makwe: bang, andaikata saya menjadi bintang...

Pakwe: abang kan jadi Ultramannya

Makwe:kenapa pulak, sepatutnya abg jadi bulan purnamalah

Pakwe:Salah tu, kan ultraman ada bintang kepunyaannya

Makwe: gitu... kalau saya jadi bunga

Pakwe: Abang jadi tukang kebunnya

Makwe: Kenapa bukan kumbang

Pakwe: Sebab kumbang keje dia hanya menghisap madu..sedangkan tukang kebun kerjanya menyiram dan membaja bunga tu setiap hari

Makwe: Wah! hebatnya abg nie... begitu pandai berkata-kata

Setelah puas berbicara dan bergurau senda, bangunlah pasangan kekasih tersebut untuk bersiar-siar... tiba2 si makwe tersepak sebatang tunggul kayu, dan jatuh tersembam ke tanah...bedebik!!!!!! macam nangka busuk daa!!!!

Makwe: Aduh!!!! sakiknya be, (awek tu rupanya minah kelate)

Pakwe: Cilako! punyo tunggul kayu... .buto ko!!!!!, tak nampak ko oghang nak lalu(rupa2nya si pakwe tu orang N9)... sayang takde apa2 ke?

Makwe: Takde sikit je bang... cuma luka sikit jer dahi nie

Pakwe:Nasib baik tunggul kayu, kalau orang tadi memang nahas abg kejekan.

Memang telah ditakdirkan jodoh mereka berdua... selang beberapa bulan
selepas itu pasangan kekasih ini pun mendirikan rumahtangga... 2 tahun
kemudian, si isteri teringat kembali kisah yang lalu sewaktu membawa anak
mereka bersiar-siar di tasik yang sama ketika bercinta dahulu,

Isteri: Bang, ingat lagi tak tempat nie?

Suami: Masakan abg boleh lupa

Isteri: Kalau saya jadi bintang

Suami: Abang jadi beginilah

Isteri: Kenapa bukan Ultraman...

Suami: Kat Malaysia mana ada Ultraman... kat Jepun adalah... apa lah awak nie

Isteri: Kalau saya jadi bunga

Suami: Abang jadi beginilah

Isteri: Apa abg nie... cakaplah betul2

Suami: Apo kono eh dongan ekau nie... dah buang tebiat ko, tak nampak anak kito tu... .kalau dah abg jadi Ultraman ngan ntah apo apo ntah laie, sapo nak bagi makan kek anak kito tu... .yang mengado-ngado nak jadi bintang tu buek apo

Isteri: Abe nie tok supo dulu... .tok rometik lasung, mete2 la saya nie doh tok comey lagi...

Suami: Takdo nak romantik kosmetik do... .

Selepas puas duduk sambil berbalah, maka berjalan pulanglah keluarga tersebut... .tiba2 si isteri tadi tersepak sebatang tunggul kayu(mungkin tunggul yg sama), lalu jatuh gedebuk!!!! ke tanah...

Isteri: Aduh abe sakik nyo!!!!!

Suami: Apo kono eh awak nie... .buto ko, punyo bosa tunggul tu tak nampak ko!!!!!!!!!







~malam pertama~


Suasana masih riuh di luar. Sanak saudara semuanya berkampung disini.Gelak ketawa, gurau senda jelas kedengaran. Aku memimpin isteriku ke dalam bilik pengantin. Suara-suara sumbang terlalu banyak yang menegurku.

"Hai, malam masih muda, dah nak masuk tidur?" sapa Pak Ucu.

"Orang muda bang Aji, biarlah. Air dah penuh kat kepala tu." sahut Pak Tam disambut hilai ketawa sanak saudara yang lain. Meriah sungguh keadaan diluar walau jam sudah menunjukkan pukul 11.00 malam.

Hadiah yang masih belum dibuka ku susun ke tepi. Lampu ku tutup. Merebah diri ke katil pengantin, aku menoleh ke arah isteriku.

"Kita tidur dulu lah yer. Ramai sangat orang kat luar tu." Isteriku Hanya mengangguk tanda setuju.

Entah pukul berapa sekarang, aku pun tidak tahu. Keadaan di luar gelap gelita dan senyap sunyi. Tanda sanak saudaraku telah pulang dan keluargaku telah tidur.

Jari jemariku lembut membelai rambutnya. Ku selak rambut ikal yang Menutupi telinganya lalu membisikkan "Assalammualaikum!" ke telinganya untuk Menguji isteriku.

"Wa alaikummussalam." Rupanya isteriku masih belum tidur. Ku kucup pipi halusnya. Ku kucup dahinya yang mulus. Semerbak harumnya menusuk deria bauku. Akanku tunaikan tanggungjawabku sebagai suami malam ini. Jari-jemari ini terus membelai tubuhnya. Perasaanku tidak dapat dikawal lagi, namun...

"Kringggggg...."

"Tik..tik..tik..tik..."

"Kring.. kring..kring.."

Bunyi-bunyi jam loceng entah dari mana memenuhi ruang bilikku. Terkejut dengan segala macam bunyi yang ada, aku membuka lampu. Serentak itu, terang benderang seluruh rumahku. Bunyi-bunyi ini telah berjaya membangunkan semua orang di rumahku.

Aku mencari-cari punca bunyi-bunyi itu. Mataku terarah ke sekotak hadiah yang masih terbalut rapi. Aku buka dengan pantas dan di dalamnya terdapat 5 buah jam loceng. Juga sekeping kad berbunyi... Selamat Pengantin Baru,

Jangan gopoh-gopoh. Baru Pukul 2 pagi. Jangan maree.. kami potong stim.

Dalam hatiku.. cilaka punya kengkawan. Potong stim betullah!!!

TAMAT

Lesson learn nye kat sini ...... buka leerRRRR hadiah tuu duluu>>> hihihee

~kentut punye hal~

soriiee..



Seorang wanita tua pergi ke klinik untuk membuat pemeriksaan. Doktor bertanyakan kepada wanita tersebut apa masalahnya.

Wanita tua menjawab dia menghadapi masalah kentut yang tidak berbunyi dan tidak berbau, sedangkan dia telah kentut sehingga sepuluh kali banyaknya ketika berada di pejabat. Memandangkan kentutnya tidak berbunyi dan berbau dia langsung tidak menyedari ianya berlaku. Doktor mendengar dengan teliti dan memberi wanita tua tersebut senarai beberapa jenis pil yang perlu di ambil. Doktor mengarahkan wanita tua itu mengambil pil-pil tersebut selama seminggu dan selepas itu datang berjumpa dengannya semula.

Selepas seminggu wanita tua itu datang semula ke klinik untuk menyatakan rasa tidak puas hatinya kepada doktor.

"Saya tak tau apa yang doktor berikan kepada saya, tapi bau udara di sekitar saya sangat busuk, tak dengar bunyi apa-apa pun tapi busuknya sangat dahsyat", kata wanita itu.

"Bagus, sekarang deria bau awak dah pulih, kita akan usaha untuk pulihkan deria pendengaran awak pula", kata doktor.