Wednesday, August 3, 2011

jaga adab dalam bersahur


"Diriwayatkan daripada Anas r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda : hendaklah kamu bersahur kerana dalam bersahur itu ada keberkatannya" (Bukhari-Muslim)

hadis diatas ada menyebut berkenaan dengan keberkatan dalam bersahur. subhanallah, rugilah bagi sesiapa yang tidak merebut peluang sebegini kerana bersahur itu juga sunnah nabi. tiba-tiba ana teringat suatu cerita yang secara tidak langsung boleh bagi pengajaran kepada kita semua. sebuah keluarga bahagia sedang bersiap-siap untuk menyediakan juadah bersahur. masing-masing sibuk memanaskan lauk pauk yang terlalu banyak. semuanya lauk lebihan berbuka. setelah itu,terhidanglah berbagai jenis lauk pauk di atas meja. sedang membaca doa makan, tiba-tiba azan berkumandang menandakan masuknya waktu solat subuh. masing-masing terkedu kerana tidak sempat menjamah walaupun sesuap nasi. salah seorang anak mereka pun berkata: "aik, iman baru nak  sahur..dah kene bukak pose..". dengan serta merta semuanya tergelak mendengar celoteh tersebut..hehehe. antara the moral story yang kita boleh dapat dalam cerita pendek ini adalah medium eat in sahur.. supaya kita dapat mengekalkan keberkatan dalam bersahur itu sendiri. biarlah sedikit daripada banyak yang melalaikan kita..
Sabda Rasulullah s.a.w: "makanan sahur semuanya bernilai berkat, maka jangan kalian tinggalkan sekalipun hanya dengan seteguk air. Allah dan para malaikat mengucapkan salam kepada orang-orang yang makan sahur." (hadis riwayat Ahmad)


sesudah bersahur, janganlah pula kita merapatkan kelopak mata..apalah salahnya kita membuat ibadah sunat sementara menunggu waktu solat.. apatah lagi di bulan ramadhan sebegini. melimpah limpah ganjaran pahala yang ditawarkan. dengan berpuasa itu sendiri boleh menghindarkan kita dari api neraka..

"Diriwayatkan dari Abu Said al-Khudri r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: setiap hamba yang berpuasa di jalan Allah, Allah akan menjauhkannya dari api Neraka sejauh perjalanan tujuh puluh tahun." (Bukhari-Muslim)

subhanallah... oleh itu, marilah kita sama-sama memeriahkan lagi ramadan al-mubarak ini dengan ibadah yang tidak putus-putus agar ramadan kali ini lebih bermakna daripada tahun-tahun sebelumnya!! haja-haja fighting!!(berusaha) 
hehehe..

**wallahua'alam**

No comments:

Post a Comment