Monday, January 3, 2011

pabila isteri tidak cantik



Mengapa kita masih mencari isteri yang cantik dan bukan kecantikan isteri??
Bagaimana pula kecantikan seorang isteri itu dapat dilihat???

Jangan lihat pada kulit wajah yang luntur tetapi lihat pada jasa yang ditabur. Bukan pada matanya yang sudah kehilangan sinar, tetapi lihat pada kesetiaan yang tidak pernah pudar. Itulah kecantikan seorang isteri walaupun mungkin dia bukan isteri yang cantik.

Adakah seseorang lelaki yang tidak sanggup berpoligami itu kerana KASIH atau KASIHAN ke atas isterinya??

Jika KASIHAN tidak bertahan lama tetapi KASIH bertahan lama..

Sepatutnya diusia sebegini, kita harus sedar dan serius dalam menuju redha ilahi. Sebagaimana kisah Imam Syafi’i ketika usianya mencecah 40 tahun, dia terus memakai tongkat. Menurut beliau, tongkat menandakan usia berada di penghujung, bukan masanya untuk berlegah, tetapi untuk menambah pecutan dalam ibadah menuju ALLAH. Jika kita seserius Imam Syafi’i, insya’allah kita mampu menghadapi masalah isteri tidak berhias.

Penting di sini kita memahami erti perkahwinan. Perkahwinan adalah bukan tempat kita untuk berseronok-seronok dan jangan bertindak zalim dengan perbuatan kita. Perkahwinan adalah sebahagian cara utk kita mencari keredhaan Allah. Dan perkahwinan itu sebahagian dari Iman. Dan perkahwinan juga tempat kita di uji. Maka, bersabarlah dan bertindak dengan bijak dengan penuh hikmah .

"Bagi lelaki yg berfikir utk bertindak spt ini, fikirkanlah, btp besarnya pengorbanan seorg isteri demi sebuah keluarga yg sempurna. Jadikanlah kebaikkan seseorg isteri itu sbg hiasan untuk anda, tetapi jadikanlah keburukkan seseorg isteri itu sbg t'jawab utk anda memperbaikinya....InsyaAllah......."


Hakikatnya, pada usia-usia begini ramai suami yang mula mencari tongkat … sayangnya, bukan “tongkat muhasabah diri” tetapi Tongkat Ali! ALLAHUAKBAR..




No comments:

Post a Comment